Ponadgabarytowa strategia oceanicznaNadya Zhexembayeva nakreśliła zasady przetrwania biznesu w nowym świecie. Na planecie nie ma już zasobów produkcyjnych, a obecna gospodarka liniowa nie generuje przestrzeni na śmieci. Wolny rynek ulegnie samozniszczeniu, chyba że ludzie przejdą do gospodarki o obiegu zamkniętym, w której odpady stają się zasobem. Ci, którzy reagują na tę nową rzeczywistość przełomowymi innowacjami, zyskują znaczną przewagę konkurencyjną. Zhexembayeva omija zielone firmy, opowiadając się za całą gospodarką, która naśladuje ostateczny recykling: przyrodę. Zamiast koncentrować się na konkurencji, firmy muszą myśleć w kategoriach globalnego łańcucha wartości. Firmy będą sprzedawać rozwiązania zamiast produktów, a uproszczone, elastyczne modele biznesowe zastąpią uciążliwe biznesplany. Międzysektorowe rozgrywki o władzę muszą zniknąć i zostać pominięte w organizacji. Innowatorzy biznesowi już rozpoczęli transformację.

Nadia Zhexembayeva obwinia liniową, upadającą gospodarkę świata zachodniego za obecną sytuację ekologiczną i ekonomiczną: malejące zasoby i zalane wysypiska śmieci. Wzywa do zmiany paradygmatu, która przynosi przełomowe innowacje, ale rysuje nadzieję na przyszłość - jeśli wystarczająca liczba firm zabezpieczy swoje przetrwanie, przyjmując pięć zasad Strategii dla Wyczerpanego Oceanu:

  1. Linia do koła: naśladuj przyrodę, traktując odpady jako zasób, a nie śmieci.
  2. Pionowo do poziomo: skup się na konkurencji i skoncentruj się na globalnym łańcuchu wartości.
  3. Wzrost do wzrostu: Przestań mierzyć wzrost ilością sprzedanych produktów i skoncentruj się na wartości sprzedaży i znaczeniu.
  4. Planowanie modelu: Porzuć sztywne biznesplany i opracuj innowacyjny, odporny model biznesowy.
  5. Departament do myślenia: Zastąp sekcje nowym sposobem myślenia, w którym każdy na wszystkich poziomach organizacji dąży do tego samego celu.

Ponadgabarytowa strategia oceaniczna oferuje solidny model przetrwania biznesu w świecie, który jest zbyt ubogi w zasoby. Najlepiej jest przeczytać książkę bezpośrednio, ale recenzje rozdziałów ułatwiają pomijanie. Każdy rozdział zawiera spostrzeżenia z innych źródeł; Rozdziały od trzeciego do siódmego kończą się wykazem zasobów w celu uzyskania dalszych informacji. Wykresy, wykresy, ilustracje i okazjonalne zdjęcia wyjaśniają te kwestie. Studia przypadków z ponad 30 firm z kilku kontynentów i reprezentujących bardzo różne dziedziny ilustrują zasady Zhexembay. Jest to książka do przeczytania dla liderów biznesu zainteresowanych wpływem innowacji na środowisko, ponieważ odnosi się to do sukcesu ich firm.

Dr. Nadya Zhexembayeva jest profesorem zrównoważonego rozwoju w IEDC Bled School of Management w Słowenii. Jest także właścicielem firmy, która nadal zajmuje się nieruchomościami, inwestycjami i doradztwem. ENRC PLC, Erste Bank, Henkel, Knauf Insulation i Vienna Insurance Group należą do jej najnowszych klientów. Jest także wiceprezesem Challenge: Future, globalnego think tanku dla młodych ludzi. Uzyskała tytuł doktora w zakresie zachowań organizacyjnych na Weatherhead Reserve Teachers College, Weatherhead University. Dr. Zhexembayeva pochodzi z Kazachstanu.

[ff id="6"]